زریاب، بنیانگذار مد و فشن در دنیا

آیا می دانید بنیانگذار مد در دنیا کیست؟

برخلاف تصورات و بر خلاف آنکه بسیاری مد را زائیده تفکر غربی می دانند چنانکه در تاریخ جهان ثبت شده است یک ایرانی اهل کردستان به نام  أبو الحسن علی ابن نافعمشهور به زریاب (به گویش کردی:زیوریاب و انگلیسی(Ziryab:نوعی از پوشش را در یک ناحیه از دنیا (اسپانیا کوردوبا یا قرطبه) مد کرد این دانشمند ایرانی بیشتر بواسطه هنرش در موسیقی و تغییری که در ساز عود داد(و گفته می شود زمینه ساز ساختن گیتار امروزی است) مشهور است. وی شاگرد موسیقیدان مشهور اسحاق موصلی است وی به دلیل حسادت استادش به خویش، به شمال آفریقا(مراکش) و از آنجا به کوردوبای(قرطبه) اسپانیا که در آن زمان جزئی از قلمروی اسلام محسوب می گردید، می گریزد.

1

 

مد ایرانی تاریخ مد ایران

از معدود تصاویر منصوب به ابوالحسن علی ابن نافع مشهور به زریاب پدر مد و فشن دنیا ایرانی مسلمان مقیم اسپانیا در حال نواختن موسیقی.

ابولحسن علی بن نافع، ملقب به “زریاب” و معروف به بصری ،ایرانی الاصل و از شاگردان “اسحاق موصلی” بود. نوآوری مهم او در آلت موسیقی ایرانی بربط بود.زریاب با افزودن یک تار به چهار تار بربط و استفاده از ناخن عقاب و روده ی تابیده بچه شیر در ساخت بربط جدید،نوای حاصل از زخمه بربط را مطبوع تر کرد.زریاب در مکتب خود،اصول و قواعدی تازه برای آموزش فن موسیقی ترتیب داد و این همان روشی است که در مغرب زمین هم رواج دارد و در واقع،یکی از روشهایی است که از مکتب اسپانیایی بر ساخته ی زریاب به مغرب زمین رفته است(مرجع:کتاب فرهنگ و تمدن اسلامی اثر دکتر علی اکبر ولایتی،نشر معارف)

مد_اسلامی_پدر_فشن_دنیا

 

مد الامی زریاب زیوریاب

از معدود تصاویر منصوب به ابوالحسن علی ابن نافع مشهور به زریاب پدر مد و فشن دنیا. زریاب در حال نواختن موسیقی.

ابولحسن علی بن نافع(Abu l-Hasan ‘Ali Ibn Nafi)  یا همان زریاب(Ziryab) در سال ۷۸۹میلادی در بغداد دیده بخ جهان گشود.کردها وی را “زوراب” می نامیدند.وی شاعر،موسیقیدان،نوازنده،خواننده،ستاره شناس،طالع بین،شیمیدان،طراح مد،هنر آموخته تاکتیک های جنگی و جغرافیدان بود.وی پیک (مضراب)  چوبی را در عود کنار گذاشت و مضرابی از جنس ناخن عقاب را جای گزین آن کرد و در مواد سازنده عود تغییراتی وارد نمود. مکتبی که در شمال آفریقا و جنوب اسپانیا بسیار گسترش یافت دستمایه ی ابداعات زریاب بود (مکتب آندلسی).پدر گیتار امروزی را ساز زریاب خوانده اند.زریاب فرهنگ موسیقی، پوشش،اخلاق و حتی نظافت را با خود به غرب برد. تا آنجا که آمده است زریاب مسواک و خمیردندان، را که طعمی دلنشین نیز داشته از ایران به غرب برد. زریاب آثار معنوی و هنری بسیاری را از خود بجای گذاشت و تا اینکه در سال ۸۵۷میلادی از دنیا رفت.پاکو دلوسیا گیتاریست زبردست معاصر با ساخت قطعه زریاب(Ziryab)  از وی تقدیر نموده است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *