زندگی نامه آن بوردا خالق مجله بوردا

مجله بوردا، مشهورترین و پرخواننده ترین مجله مد و پوشاک در جهان است. این مجله در حال حاضر در ۸۹ کشور دنیا و به ۱۶ زبان منتشر می‌شود و در هر شماره ماهانه این مجله، ۵۰ مدل لباس جدید و بسیاری از نکات فشن و مد وجود دارد، همچنین حاوی یک ضمیمه قابل جدا شدن با آموزش‌های جامع و الگوهای دوخت است

علاوه بر مجله ماهانه اصلی، شماره‌های ویژه‌ای مانند بوردای دامن، بلوز و شلوار؛ بوردای کودکان، بوردای زنان درشت اندام، بوردای زنان ریزه اندام، و دوزندگی برای تازه‌کاران، خدمات وسیع‌تری را برای خیاطان آماتور فراهم می‌کند. بوردا هم اکنون در ایران هم -با وجود آنکه نماینده رسمی ندارد- معتبرترین مجله مد و خیاطی محسوب می شود
آن بوردا خالق این مجله، در سال ۱۹۵۰ نخستین شماره از مجله «‌فشن بوردا» را منتشر کرد

نکات جالب درباره آن بوردا، خالق این نشریه بسیار زیاد است. دختری از طبقه کارگر که با تلاش سخت، اراده و بلند پروازی به یکی از مشهورترین زنان دنیا و چهره فشن بدل شد. واحد ترجمه سایت دوخت (dukht.com) گزارشی درباره این مجله و خالقش را با استفاده از منابع گوناگون و معتبر تهیه کرده است که در ادامه می خوانید:



دختر لوکوموتیوران
آن بوردا ۲۸ روز جولای ۱۹۰۹ در شهر افنبورگ واقع در جنوب غرب آلمان متولد شد. نام اصلی او آن مگدالن لمینر بود. او دختر یک راننده لوکوموتیو بود. او چندان به مادرش که زنی خانه‌دار آرام و مهربان بود، احترام نمی‌گذاشت، اما واقعا عاشق پدرش بود

او همیشه با صراحت می‌گفت که از همان کودکی دوست داشت به چیز بهتری تبدیل بشود. او در سن ۱۷ سالگی تصمیم گرفت تا موهای بلند مشکی خود را کوتاه کند. «همه دخترها موهای بلند خود را می‌بافتند و من موهای کوتاهی داشتم.» آن در سن ۱۷ سالگی بدون گرفتن هیچ مدرک سطح بالایی از مدرسه صومعه بیرون آمد

1

آشنایی با فرانتس بوردا

آن بوردا پس از بیرون آمدن از مدرسه، به‌عنوان صندوقدار در یک شرکت الکتریکی در افنبورگ مشغول به کار شد. بخشی از کار او درخواست پرداخت بدهی شرکت چاپ و نشر محلی بوردا بود. و به این ترتیب او با فرانتس بوردا دوم، پسر فرانس بوردا اول(موسس گروه بوردا در سال ۱۸۹۸) آشنا شد.

1

سرانجام در سال ۱۹۴۹ فرانتس بوردا شرکت تقریبا ورشکسته بوردا را به همسرش سپرد و آن ۴۰ ساله در این سال شرکت چاپ و نشر فشن خود را در شهر افنبورگ افتتاح کرد. او در سال ۱۹۵۰ نخستین شماره از مجله «‌فشن بوردا» را منتشر کرد.خانم بوردا یکی از معدود زنانی بود که بعد از جنگ جهانی دوم موتور تحول اقتصادی آلمان را به حرکت درآورد . وی به دلیل طراحی لباسهایی ارزان ولی شیک معروف بود ، ولی رفتارش شباهتی با سایر طراحان نامی آن دوران مانند کوکو شانل نداشت . وی همواره می گفت که رسالت خود را طراحی پوشاکی کاربردی با قیمت مناسب می داند تا بیشترین شمار زنان بتوانند آن را بپوشند.

آن شروع به گذاشتن الگوهای خیاطی در داخل مجله خود کرد تا به زنان در اروپای جنگ زده کمک کند از راه دوختن لباسهای خود در هزینه شان صرفه جویی کنندهنگامی که خانم بوردا شرکت خود را تاسیس کرد ، ۴۸ کارمند داشت و فقط یک نشریه داشت ولی امپراتوری انتشاراتی وی اکنون ۲۴۱ عنوان نشریه خیاطی و مد از جمله بوردای کودکان منتشر می کند . از این مجموعه ، ۱۸۶ عنوان در بیرون از آلمان منتشر می شوند.

با وجود محبوبیت پوشاک فروشگاه های زنجیره ای مانند Gap و Zaraو البسه دوخت چین ، گردش مالی شرکت خانم بوردا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده استوی اولین ناشر مجلات در غرب شد که به بازار اتحاد شوروی سابق در کشاکش جنگ سرد راه یافت و نسخه روسی مجله بوردا را دو سال پیش از فروپاشی دیوار آهنین منتشر کرد.

وی تا سال ۱۹۹۴ شرکتش را اداره می کرد و بعد زمام امور را به یکی از سه پسرش واگذار کرد که اکنون مالک شرکت رسانه ای هبورت بورداست و سپس پنجشنبه سوم نوامبر۲۰۰۵ آن ۹۶ ساله در افنبورگ جان سپرد.

مجله بوردا سال ۱۹۵۰

2 3 4 1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *