نگاهی به تاریخ یک مُد/ساپورت یا تایت در بین دختران و زنان ایرانی

اگرچه در یک سال گذشته لگینگ ها یا همان ساپورت یا تایت در بین دختران و زنان ایرانی مد شده است، اما این نوع مد بیش از نیم قرن است که در جهان جای خود را بین جوامع مختلف باز کرده است. حالب اینکه بر خلاف آنچه برخی تصور می کنند، لگینگ ها همگام با مد جهانی وارد ایران شده اند. در چند سال گذشته لگینگ ها در بازار مد جهانی جای ویژه ای را کسب کرده اند. در پی به تاریخچه این پوشاک در کشورهای غربی اشاره ای می شود.

لگینگ چیست؟

در واقع لگینگ به نوعی از پوشاک چسبان به بدن با جنس ها و طرح و رنگ های بسیار متنوع در اروپا و آمریکا اطلاق می شود که برای پوشاندن پاها از آن استفاده می شود. این نوع لباس در ابتدا به صورت دو قسمت جدا، هریک برای یک پا بوده و بعد ها بصورت سرهم ارائه شده است. امروزه به جای لگینگ از کلمه تایت (tight) هم استفاده می شود. اما در واقع تایت و لگینگ از هم متفاوت هستند و کلمه تایت در اصل برای جوراب شلواری ها به کار می رود. این نوع لباس گاهی به صورت کاملا مشخص ولی در بیشتر موارد همراه با دامن یا پیراهن های گشاد و کمی بلند و حتی دامن های کاملا بلند استفاده می شود. لگینگ معمولا در مدل های بلند تا قوزک پا ارائه می شود، بعضی مدل های آن نیز دارای رکاب کف پا هستند یا پاشنه پا را هم می پوشانند. این نوع پوشش کاربردهای متفاوتی مانند استفاده برای گرما، ورزش یا زیبایی دارد که مورد آخر بیشتر مورد توجه خانم ها قرار می گیرد.

تاریخچه پرماجرای لگینگ

لگینگ به عنوان یک شلوار چسبان، به شکل مدلی جدید و تنگ تر از کاپریس (شلوارک های تنگ) در دهه ۱۹۶۰ با کمربندهای بزرگ و کفش های پاشنه بلند یا کفش های مشابه کفش باله وارد بازار مد شد. لگینگ هایی که دارای ترکیبی از نایلون و لایکرا (معمولا ۹۰ درصد نایلون) هستند بیشتر برای ورزش هایی مانند دو و دوچرخه سواری استفاده می شوند. این انواع معمولا نسبت به انواع کتان براق تر و دارای خطوط و طرح های بازتابنده هستند تا از فاصله دور تشخیص داده شوند.

این لگینگ ها در اوایل دهه ۱۹۸۰ به عنوان لباس های مد نیز استفاده می شد. لگینگ های ساخته شده از ترکیبات کتان، مانند کتان و لایکرا به طور خاص بیشتر برای مد استفاده می شوند، البته کاربرد ورزشی هم دارند. اگرچه لگینگ های کتان در رنگ ها، طرح ها و مدل های بسیار متنوع ارائه می شوند، اما رنگ های مشکی، آبی نفتی و طیف های مختلف خاکستری آن بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. استفاده از لگینگ های مشکی در زیر دامن های بلند ومعمولا روشن، یک مد همه گیر برای پوشش های ورزشی در اماکن عمومی به حساب می آمد که با موج دیوانه وار تناسب اندام همراه شده بود. اخیرا بیشتر تمایل به استفاده از لگینگ های مشکی همراه با دامن وجود دارد. لگینگ های مات و غیر شفاف را بدون دامن یا با تاپ های بلند نیز استفاده می کنند.

در اوایل دهه ۱۹۹۰ لگینگ ها در بازار مد بخصوص در آمریکا کم کم جای جین را گرفتند. در این زمان پوشیدن لگینگ با تی شرت ها یا پلیور های سایز بزرگ و همچنین جوراب ها و کفش های ساق داری که لبه های برگردان رو به پایین داشتند بسیار متداول بود. در اواخر ۱۹۹۰ لگینگ جای خود را در مد از دست داد. لگینگ در سال ۲۰۰۵ به بازار مد بازگشت، اما این بار بیشتر به شکل لگینگ های کاپری که اندازه آنها معمولا تا میانه ساق پا هست و با دامن پوشیده می شوند ارائه شد. اما هنوز هم پوشیدن لگینگ با تی شرت های سایز بزرگ یا پلیورهای بلند، دامن های کتان و راه راه یا چهارخانه، پیراهن های کوتاه، وحتی شلوارک مورد توجه قرار می گیرد. کفش های باله و کفش های اسپرت ساق دار متداول ترین کفش های مورد استفاده به همراه لگینگ هستند. این تمایل به پوشیدن شلوارهای چسبان را در بازگشت جین های به اصطلاح کاغذی نیز می توان دید.

مگینگ برای مردان

بسیاری از مردان نیز در سال های اخیر استفاده از لگینگ را به عنوان لباس زیر یا لباس پیاده روی، دو و سایر فعالیت های فیزیکی به جای شلوارهای گرم کن قدیمی جایگزین کرده اند. برخی مردان نیز این پوشش را به عنوان یک سبک برای خود انتخاب می کنند. لگینگ های مردانه برای اولین بار در هفته مد پاییز ۲۰۰۷ در شو مردان مارنی نمایش داده شد. انواع مردانه لگینگ با عنوان «megging» ترکیبی از کلمات «legging» و «men» به عنوان جدیدترین مد مردان در بهار و تابستان ۲۰۱۱ ارائه شد. مگینگ ها بیشتر برای استفاده با شلوارک های کوتاه یا بلوز و تی شرت های گشاد و بلند از طرف طراحان مدهای غربی توصیه می شوند.
جگینگ برای لی پوشان

یکی دیگر از انواع جدید لگینگ ها با نام جگینگ عرضه می شود. این لگینگ ها دارای ویژگی های ظاهری جین ها از قبیل رنگ، حالت و حتی دوخت درز پهلویی هستند. در بعضی از طرح ها حتی سعی می شود که شکل و ظاهر جیب ها و دوخت های جین نیز در جگینگ نمایان باشد تا شباهت بیشتری به شلوار های جین داشته باشد. با توجه به این ترکیب ظاهری، نام این محصول نیز ترکیبی از نام های «leggings» و «jeans» با عنوان «jeggings» انتخاب شده است. به هر ترتیب لگینگ ها هرچند در برخی از دوران مد مورد توجه واقع نشدند، اما به علت راحتی در استفاده (بپوش و برو) مورد استقبال واقع می شوند. این نوع پوشاک به راحتی قابل شست وشو است، برای نگهداری حتی نیاز به تا کردن و اتو کردن ندارد. در واقع مهم نیست که چه میزان به مد اهمیت داده می شود. بسیاری از افراد در موارد مختلف تمایل به استفاده از لگینگ دارند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *