آشنایی با کارهای بهناز صراف پور طراح لباس

بهناز صراف پور با طرح ها و ایده های جدیدش، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است
هنگامی که بهناز صراف پور(Behnaz Sarafpour)، طراح لباس ایرانی تبار در سال ۲۰۰۱ طراحی و تولید مستقل لباس های خود را شروع نمود، بسیاری از دست اندرکاران این صنعت پیش بینی نمودند که طراحی ها و لباس های سطح بالا و خاص او و هم چنین لباس های رسمی طراحی شده توسط صراف پور، به سرعت مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفته و فروش بالایی پیدا نماید.

اکنون پس از شش سال، صراف پور تبدیل به یکی از موفق ترین چهره های دنیای مد شده است؛ طراحی های او دارای زمینه هایی روشن و براق در کنار سلیقه و سبک خاص و متمایز صراف پور در استفاده از تور و روبان می باشند.
صراف پور که متولد تهران می باشد، در سیزده سالگی به همراه خانواده اش ایران را ترک نموده و ابتدا به انگلستان و سپس به فیلادلفیا مهاجرت نموده است. او در مصاحبه ای که به تازگی با یو. اس.اینفو از طریق پست الکترونیکی (ای-میل) انجام داده است، گفت که او در دوران کودکی و نوجوانی اش به تمامی چیزهایی که دارای خلاقیت و نوآوری بصری بوده اند، علاقمند بوده است. صراف پور در این مصاحبه گفت: “مادر من دانشجوی رشته هنر بود و کارهای او اولین مشوق و عامل تاثیرگذار در من به شمار می رود.صراف پور در دانشکده معتبر طراحی پارسونز ثبت نام نمود و موفق شد که پیش از پایان تحصیلاتش، به عنوان کارآموز در خانه مد آن کلاین مشغول به کار شود. این دوران کارآموزی، موجب کسب تجربیاتی عملی در صنعت طراحی و مد و هم چنین شکوفایی و صیقل خوردن استعدادهای طراحی او شد. در طی همین دوران، صراف پور با طراحان لباس معتبر و با استعدادی مانند نارسیسو رودریگوئز ، لوییس دل اولایو و ریچارد تیلور نیزهمکاری نمود. به زودی ایزاک میزراحی ، متوجه استعدادها و قابلیت های صراف پور شده و او را استخدام نمود و به صراف پور کمک نمود تا به صورتی حرفه ای به طراحی لباس بپردازد. صراف پور از میزراحی به عنوان استاد و راهنمای خود نام می برد.سپس صراف پور به عنوان طراح لباس مجموعه بارنیز در نیویورک – نام رسمی یکی از برجسته ترین و ممتازترین فروشگاه های بزرگ منهتن – مشغول به کار شد. طراحی های او در این مجموعه مورد استقبال چشمگیر دنیای مد و لباس قرار گرفت و آنا وینتور ، ادیتر ارشد مجله وگ نیز تبدیل به یکی از جدی ترین حامیان و طرفداران کارهای صراف پور شد. صراف پور در سال ۲۰۰۱، طراحی ها و لباس های خود را با نام خود وارد بازار نمود و بدین ترتیب موقعیت خود را به عنوان یکی از تازه واردان به این صنعت مستحکم نمود.صراف پور علاوه بر لباس هایی که با نام خود طراحی و تولید می نماید و جزو گران ترین محصولات در بازار لباس به شمار می روند، به تازگی خط تولید جدیدی را برای همکاری با تارگت – فروشگاه های زنجیره ای عظیمی که لباس های ارزان قیمت می فروشند – به راه انداخته است. پس از آن که میزراحی، دوست قدیمی صراف پور در سال ۲۰۰۶، همکاری با فروشگاههای تارگت را آغاز نمود، صراف پور نیز به تبعیت از او تصمیم گرفت تا دست به تولید لباس هایی ارزان قیمت با سبک طراحی خاص خود بزند. صراف پور چهارمین طراح لباسی می باشد که توسط فروشگاه های تارگت برای همکاری با برنامه “فروش بین المللی” لباس های زنانه این فروشگاه های زنجیره ای انتخاب شده است .

نمونه کارهای بهناز صراف پور طراح لباس ایرانی مقیم نیویورک
اکنون و در نتیجه همکاری با تارگت، طراحی ها و لباس های صراف پور دیگر صرفاً خاص بازارهای ممتاز و برجسته لباس نمی باشند. حتی گفته می شود که شهرت و معروفیت رو به رشد صراف پور، مورد تحسین و تشویق زنان هموطن او در ایران نیز قرار گرفته است. در نوامبر سال ۲۰۰۶، یک زن ایرانی که به ایالات متحده آمریکا سفر نموده بود، از تصویر صراف پور در یکی از فروشگاه های تارگت عکس گرفت و سپس این عکس را با عنوان “من بهناز را دوست دارم” در تارنمای Iranian.com که تارنمایی در مورد مسایل فرهنگی و سیاسی ایران می باشد، قرار داد. این تارنما هم چنین در دهم نوامبر ۲۰۰۶، صراف پور را به عنوان “ایرانی برگزیده روز” انتخاب نمود.
صراف پور در پاسخ به سوالی در مورد علاقه و وابستگی هایش به ایران، گفت که او هنوز به زبان فارسی – گرچه نه چندان روان و سلیس – صحبت می نماید. صراف پور افزود که او در سال ۲۰۰۶ و برای تعطیلات به ایران سفر نموده است و از بسیاری از اماکن تاریخی ایران بازدید نموده است.
این طراح لباس اظهار داشت که وقایع و رویدادهای فرهنگی و تاریخی همواره تاثیر مستقیمی بر او داشته اند. به عنوان مثال، لباس های فصل پاییز ۲۰۰۷ او تا حدی متاثر از فیلم کملوت محصول سال ۱۹۶۷ که در آن هنرپیشه ها لباس های قرون وسطایی بر تن دارند، می باشد. صراف پور با دوباره طراحی نمودن لباس های طرح قرون وسطی با پارچه و بافت های جدید و برش های خطی شکل، تلاش نموده است تا حال و هوای عاشقانه آن دوران را با توجه به نیازها و سلیقه زنان دوران معاصر بازآفرینی نماید.
با این که صراف پور می گوید که از پیشینه و میراث خاورمیانه ای خود در طراحی لباس هایش استفاده نمی نماید، اما در مجموعه لباس های تعطیلات زمستانی او برای تارگت در سال ۲۰۰۶، یک جلیقه بافته شده از پشم گوسفند ایرانی به چشم می خورد.
گرچه موفقیت های صراف پور موجب ایجاد فرصت ها و موقعیت های زیادی در زندگی او شده است، اما او تاکید می نماید که اصول و شیوه اساسی زندگی او تغییر چندانی ننموده است. او گفت: “تنها تغییر محسوس این است که هنگامی که شما معروف شوید و مردم نام شما را بشناسند، تمایل بیشتری برای همکاری و مشارکت در پروژه های جدید با شما خواهند داشت.”
اکنون بسیاری از زنان برجسته ومشهور و هنرپیشگانی مانند کیت بلانشت ، مندی مور ، سلما بلیر و کول سوینی از خریداران لباس های صراف پور می باشند. صراف پور قصد دارد تا در زمینه تولید سایر لوازم و وسایل زنانه گران قیمت نیز فعالیت نماید، گرچه طراحی و تولید لباس به عنوان زمینه اصلی فعالیت های شرکت او باقی خواهد ماند.
او گفت: “من همواره در فکر استفاده از فرصت ها و توسعه و گسترش فعالیت هایم می باشم. من عاشق طراحی و تولید محصولات زنانه هستم و امیدوارم که بتوانم در زمینه تولید محصولات زیبایی و سایر لوازم زنانه مانند کیف و کفش نیز موفق باشم.”

4 11 10 13 5 15 6 8 16

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. طناز گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    ممنون از سایت خوبتون

    من کلاس طراحی نرفتم و دانشجوی دندانپزشکی هستم،یعنی کارم به هیچ عنوان ربطی طراحی نداره.متاسفانه با استعداد بسیار زیادی که دارم دنبال طراحی را نگرفتم.
    از بچگی عاشق دنیای مد و لباس بودم همیشه طراحی میکردم البته بسیار نقاشی خوبی دارم و اگه بخوام طرح بکشم میتونم در یک روز بیشتر از بیست طرح عالی بکشم که به هیچ عنوان تکراری نباشه و از مدلهای سنتی هم خوشم نمیاد.با رنگ ها هم آشنا هستم ولی پارچه ها را نمیشناسم.میشه بهم کمک کنید چطور میتونم وارد دنیای مد بشم.من استعداد بسیار زیادی در هنر دارم نه فقط طراحی لباس حتی طراحی کیف و کفش هر وقت خسته میشم شروع میکنم کشیدن.
    از نظر من طرح های این خانم اصلاً هیچ نوآوری نداره همه طرح ها تکراره من به عنوان یه خریدار حاضرم جنس های قاچاق از ترکیه اومده را بخرم تا یه طرح بسیار سطحی که هیچ خلاقیت و ذوقی نداره حتی طرح های هفته مد پاریس میبینی به ندرت متفاوت هستن.
    من طرح های ایران را اصلاً دوس ندارم.
    اینا انتقاد بود ولی به نظرم تحصیلات آکادمیک نمیتونه همه را طراح کنه استعداد هم باید دخیل باشه.
    سه تا سوال داشتم ممنون میشم کمکم کنید١-باید حتماً یه خیاط ماهر باشیم که بتونیم طراح مطرحی بشیم؟
    ٢-چه کلاسی برم که پارچه ها را بشناسم،هر چند که اطلاع دارم ولی میخوام بدونم اگه بخوایم طرح بدیم اون نباید ها و بایدها را باید بدونم و رعایت کنم.
    ٣-آیا میشه طرح هام را برای طراح هان مشهور مثل جاکوبز بفرستم؟
    واقعاً ممنون میشم جوابم را بدید.
    موفق باشید ممنون از ساییتون 🙂

    • آقای صادقی گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون و متشکر برای نظری که برای ما گذاشتید
      شما با شماره تلفن ۳۶۶۰۵۱۵۱-۰۳۱ تماس بگیرید و با مشاوران ما مشاوره کنید
      مشاوره کاملا رایگان می باشد.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *