مرگ ملکه لباس های بافتنی‌ با امضای سفیدمشکی

سونیا رایکیل، طراح مشهوری که او را یکی از پیشروان دنیای مد می‌دانند، چهارشنبه گذشته در سن ٨۶سالگی از بیماری پارکینسون درگذشت. او رهبری معنوی برای بخشی از زنان و هواداران فمینیستش محسوب می‌شد چون اعتقاد داشت لباس‌های زنان، توسط مردان طراحی شده و لباس‌های مناسب برای زنان وجود ندارد.

او نقطه مشترک ویونت Vionnet، شایاپارلی schiaparelli و شنل Chanel، اما  فمنیست‌تر، خوش‌بین‌تر و مدرن‌تر بود. رایکیل، زنی با میکاپ دهه ٢٠، لباس‌های بژ و مشکی و موهای نارنجی جذاب بود که همه را به شخصیت گرم و صمیمی و با اعتمادبهنفس فرانسوی‌اش جذب می‌کرد. جان پل گوتیه در مورد سونیا گفته: «او یک طراح پیشوا و انقلابی بوده است، من احترام بسیار زیادی برای او و کارهایش قائلم. او برای مد و لباس زنان، قدم‌های بزرگی برداشته و الهامبخش مد و استایل تمام ما بوده است».

او از مادری روس و پدری رومانیایی متولد شد و بزرگترین فرزند بین پنج خواهر خود بوده است. خودش می‌گوید: «هیچ‌گاه  فکر نمی‌کردم  روزی طراح شوم. من قرار بود خانه‌دار و مادر شوم مثل مادر خودم. اما شوهر من یک بوتیک داشت به نام لورا. [همسر او سم رایکیل در سال ١٩۵٣ با سونیا ازدواج کرد و در سال ١٩۶٨ از او جدا شد]. در زمان حاملگی، من دنبال لباس بودم اما هیچ‌جا لباسی را که دوست داشته باشم پیدا نکردم بنابراین خودم  آن را طراحی کردم  و بافتم  و مجله ال من را ملکه بافتنی‌ها نامید». او در می سال ١٩۶٨ مغازه و بوتیکی در منطقه‌ای به نام گرنهله در جنوب برج ایفل با نام خودش باز کرد. در آن زمان، محله درگیر اعتراضات دانشآموزی بود که برای طراحی‌های او بسیار الهام‌بخش بود.

او در یکی دیگر از مصاحبه‌هایش گفته: «آنجا من هیچچیز را نمی‌دانستم و باید همه چیز را خودم انجام می‌دادم و حرف کسی را گوش نمی‌کردم. مردم  یا من را دوست داشتند یا از من بیزار بودند». او سعی کرده بود کمپانی را در خانواده خود نگه دارد اما بیش از ٨٠٪‏ این برند را کمپانی لوکسی به نام فونگ خریداری کرد (مالک این کمپانی  دو بیلیونر هنگکنگی بودند). در سال ٢٠١٢ خانواده ٢٠٪‏ باقیمانده را نیز فروختند.

اولین شوی او توسط توماس‌مییر طراحی شد و از سال ١٩٩٠ تا سال ٢٠٠٩ توماس در حال طراحی برای این برند بوده است. او مشخصه‌هایی در طراحی‌اش داشته است مثل لباس‌های بسیار بلند و چسبان، بافتنی‌هایی که یا خیلی چسبان بودند یا بسیار بزرگ و گشاد، کت‌هایی بسیار پف‌دار از جنس پوست حیوانات و پشم  با رنگ‌هایی چون صورتی و آبی و قرمز. امضای شخصی او سفید و مشکی بود که برایش بسیاراهمیت داشت. سونیا معتقد بود زنان باید پوشش خود را تعریف کنند و نباید غیر از این باشد.

رایکیل در اواخر دهه ٧٠ اعلام کرد دیگر مد یکنواخت و قدیمی شده است. در سال ١٩٧٨ بود که او لباس‌هایی  را به نمایش گذاشت که ترکیبی جدید و مدرن از لباس‌های خود و دیگر طراحان بوده است. او لباس‌ها را طوری طراحی و استایل کرده بود که در زندگی واقعی قابل استفاده باشد و نه فقط روی صحنه مد و ران وی. درسال ٢٠٠٩ میشل اوباما از بوتیک سونیا خرید کرد و سونیا گفت وقتی مدونا برای خرید می‌آید همه خوشحال می‌شوند اما من به شخصه بسیار خوشحال‌ترم که فردی مثل میشل اوباما طرفدار ماست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *